Aktualności

POLSKI ŁAD - nowa rzeczywistość podatkowa od 2022



W dniu 16 listopada 2021 prezydent podpisał uchwalone w ekspresowym tempie przepisy tzw. POLSKIEGO ŁADU – jednej z największych reform społeczno-gospodarczych ostatnich lat, wprowadzającej zmiany w 26 ustawach. Warto wspomnieć, że tempo wprowadzonych zmian źle odbiło się na jakości przepisów, bo dzień po podpisaniu ustawy przez prezydenta, Sejm uchwalił już pierwszą nowelizację. Poniżej przedstawię najważniejsze zmiany z obszaru przebudowy systemu podatkowego, które mają bezpośredni wpływ na prowadzenie biznesu.



 (korzystne)

  1. podwyższenie progu w opodatkowaniu wg skali 17%/32% z 85.528 PLN do 120.000 PLN (dla PIT-37, PIT-36) – niestety z uwagi na dosyć wysoką inflację ten kwotowy próg uległ w ciągu ostatniego roku ok. 10% degradacji
  2. wzrost kwoty wolnej od podatku do 30.000 PLN – niestety z inflacyjnym komentarzem jak wyżej
  3. zerowy PIT – rodzice co najmniej czwórki dzieci; seniorzy, którzy zrezygnują z pobierania emerytury oraz powracający z zagranicy nie zapłacą podatku dochodowego i składki zdrowotnej –wysokość ulgi będzie limitowana do 85.528 PLN
  4. obniżenie niektórych stawek opodatkowania ryczałtowego – dla lekarzy, dentystów, pielęgniarek, położnych oraz dla architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych stawka ryczałtu spadnie z 17 proc. do 14 proc. Zostanie wprowadzona również nowa 12% stawka dla niektórych przychodów związanych ze świadczeniem usług IT, np. związanych z oprogramowaniem
  5. ulga dla klasy średniej. Dla osób rozliczających się wg skali (17/32%) wprowadzono mechanizm który ma zniwelować skutki likwidacji możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku (o czym niżej), ale łączny przychód roczny podatnika musi znajdować się w przedziale pomiędzy 68.412 PLN a 133.692,01 PLN, przekroczenie nawet o 1 PLN tego limitu oznacza całkowitą utratę tej ulgi. Przedstawiono również dosyć skomplikowane 2 wzory w jaki sposób można obliczyć kwotę ulgi
  6. możliwienie przekazywania środków z rachunków VAT pomiędzy różnymi tego typu rachunkami w różnych bankach
  7. konsekwencje podatkowo-składkowe z tytułu „pracy na czarno” ponosić będą nieuczciwi pracodawcy, a nie ich pracownicy



 (niekorzystne)

  1. likwidacja możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego, co w rzeczywistości prowadzi do podnosienia efektywnego opodatkowania (nie jest to wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym, ale skutek jest oczywisty) o nastepujące wartości procentowe:

    • skala podatkowa – + 9% od dochodu, , jednak nie mniej niż 270,90 PLN, ale jest ulga dla klasy średniej dla przychodów pomiędzy 68.412 PLN a 133.692,01 PLN (o czym w pkt.5)
    • podatek liniowy – + 4,9% od dochodu, jednak nie mniej niż 270,90 PLN
    • ryczałt – tutaj zastosowano stałe kwoty dla określonych przedziałów przychodu (do 60.000 PLN – 305,56 PLN; do 300.000 PLN – 509.27 PLN, powyżej 300.000 PLN – 916,68 PLN)
    • karta podatkowa – składka zdrowotna wyniesie 270,90 PLN/miesięcznie
       https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001052

  2. nie przewidziano możliwości zwrotu składki zdrowotnej w sytuacji, gdy podatnik wykazał stratę na koniec roku podatkowego bądź, gdy jego dochód nie przekroczył minimalnego wynagrodzenia za pracę. Będzie jedynie możliwość zwrotu nadpłaconych składek zdrowotnych w ciągu roku po jego zakończeniu
  3. nie przewidziano również możliwości odliczenia składki zdrowotnej od dochodu z działalności gospodarczej lub zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodu
  4. zlikwidowano preferencyjne rozliczenia dla samotnych rodziców i zastąpienie go odliczeniem 1.500 zł rocznie od podatku
  5. objęcie obowiązkową 9% składką zdrowotną członków zarządu i prokurentów otrzymującym wynagrodzenie z tytułu powołania – również bez możliwości jej odliczenia od podatku
  6. zlikwidowanie możliwości wykupu samochodu z leasingu kontynuowanego w ramach działalności gospodarczej na osobę prywatną (a także innych składników majątku które były rzeczą ruchomą, wykorzystywaną na potrzeby związane z działalnością gospodarczą), każda sprzedaż takiego składnika majątku wykupionego po 01.01.2022 będzie skutkowała opodatkowaniem PIT i VAT (jeśli jest się czynnym podatnikiem VAT) – tu jednak istnieje możliwość obejścia tych przepisów
  7. nieruchomości inwestycyjne bez amortyzacji – nie będzie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów od 2023r. ale z uwagi na błąd legislacyjny w przepisie przejściowym to faktycznie nie będzie już takiej możliwości od 01.01.2022. Przepis przejściowy podaje, że do kosztów można jeszcze zaliczyć taki odpis amortyzacyjny w 2022 ale nie można go już wygenerować w 2022, czyli można zaliczyć do kosztów każdorazowo 0 PLN odpisu amortyzacyjnego, co w efekcie oczywiście sprowadza się do wejścia niekorzystnego przepisu już od początku przyszłego roku. Nie ma na razie infomacji, czy będzie jakaś nowelizacja w tym zakresie. Nowy przepis uderza nie tylko w podmioty wynajmujące mieszkania i lokale, ale także w przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą we własnym domu lub mieszkaniu i amortyzujących te składniki swojego majątku. W ten sposób od przyszłego roku najbardziej sensowną formą opodatkowania najmu lokali będzie ryczał
  8. likwidacja możliwości rejestracji rozliczenia w postaci karty podatkowej od 01.01.2022, jeśli jednak będziemy posiadać zarejestrowaną możliwość rozliczania się w ten sposób do końca 2021 to zachowamy prawo do takiego rozliczenia w przyszłości
  9. minimalny podatek dochodowy dla CIT: 10% od 4% osiągniętych przychodów zapłacimy nawet wtedy gdy nie mamy dochodu tylko stratę
  10. zmniejszenie kwoty limitu płatności gotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami z 15.000 PLN do 8.000 PLN, pod rygorem nie zaliczenia takiego wydatku w koszty
  11. nałożenie na konsumenta obowiązku dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego, jeżeli jednorazowa wartość transakcji z przedsiębiorcą, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 20.000 PLN
  12. wprowadzenie instytucji tymczasowego zajęcia nieruchomości
  13. wprowadzenie instytucji nabycia sprawdzającego – po wejściu w życie tych przepisów dopuszczalna będzie kontrola praktycznie w każdym momencie, a podatnik może nawet nie wiedzieć, że kontrola właśnie się u niego odbywa
  14. ukryta dywidenda nie będzie kosztem podatkowym od 2023r.– w spółkach kapitałowych wykluczone z kosztów będą niektóre świadczenia na rzecz wspólników spółek i innych osób wpływających na decyzje organów tych spółek. Będą to takie koszty, których wysokość wypłat za te świadczenia lub termin wypłacania w jakikolwiek sposób są uzależnione od osiągnięcia zysku przez spółkę lub wysokości tego zysku. Druga sytuacja to ustalanie wynagrodzenia za te świadczenia na zasadach nierynkowych. Trzecia sytuacja dotyczy wynagrodzenia za „prawo do korzystania z aktywów, które stanowiły własność lub współwłasność wspólnika lub podmiotu powiązanego ze wspólnikiem przed utworzeniem spółki
  15. Krajowy System e-faktur obowiązkowy od 01.01.2023, możliwość korzystania z tego rozwiązania po zgodzie nabywcy od 01.01.2022 -> jest to utrudnienie, ponieważ będzie należało każdorazowo wprowadzać bardzo dużo informacji, szczególnie w przypadku prowadzenia magazynu. Zintegrowany system magazynowo-fakturowy może uprościć te czynności, w przypadku jego nieposiadania należy rozważyć jego wdrożenie w przyszłym roku. Przepisy te defacto oznaczają eliminację z rynku faktur wystawianych „ręcznie”.



Komentarz

Wprowadzenie procentowej stawki na ubezpieczenie zdrowotne, uzależniające jej wysokość od dochodu miesięcznego wprowadza nowy obowiązek dla osób prowadzących działalność gospodarczą w postaci comiesięcznej kalkulacji i  składania deklaracji do ZUSu, co w końcowym efekcie podwyższa koszty obsługi księgowej o taką wcześniej nierealizowaną usługę. 



Optymalizacja – tutaj nie ma niestety jednego/dwóch scenariuszy działania, a w internecie i innych mediach zaroiło się od różnych „przydatnych”, gotowych rozwiązań – takich nie ma. Każdy dotąd przyjęty model biznesowo-podatkowy należy rozważać indywidualnie. Kierunkami mogą być przejście z opodatkowania na podstawie skali podatkowej na podatek liniowy lub ryczałt (ten ostatni szczególnie w przypadku gdy osiągane są bardzo niskie koszty prowadzenia działalności). Niekiedy przy większym modelu biznesowym można zastanowić się nad założeniem spółki kapitałowej, choć obecnie wiele osób z branży podatkowej uważa obecny trend w masowym zakładaniu spółek za zbyt entuzjastyczny, szczólnie z uwagi na problematyczne „wypłaty” zysku ze spółki, zupełnie inny reżim i dyscyplinę takiej działalności z uwagi na prowadzenie pełnych ksiąg rachunkowych i pilnowanie rozliczenia każdej operacji bankowej.



Obecnie podstawowa rada (niestety jednorazowa) w optymalizacji dla każdego prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, jest zapłacenie składek ZUS za grudzień 2021 do końca 2021 roku, a nie jak pozwalają przepisy do 10tego lub 17stego stycznia 2022. Płacąc do końca 2021r. będziemy mogli ostatni raz na podstawie starych przepisów odliczyć zapłaconą składkę zdrowotną od podatku dochodowego.



Przypominam również, że zmian w sposobie opodatkowania w 2022r. (oprócz karty podatkowej która „znika”) można dokonać do 20. dnia miesiąca, w którym po raz pierwszy osiągnięto w danym roku podatkowym przychód – zazwyczaj będzie to 20 lutego 2022r., gdyż najczęściej pierwszy przychód w 2022 osiągnięty będzie w styczniu 2022.



Warto tu również wspomnieć, że planowane są dalsze zmiany – na celowniku są obecnie tzw. flipperzy. Niedawno rząd przypadkowo przyznał, że będzie podatek od flippingu (kupowanie i sprzedawanie mieszkań po ich remoncie z zyskiem) i mieszkań kupowanych w celach inwestycyjnych.



W razie dodatkowych pytań pozostaję do dyspozycji.








Nowa stawka opodatkowania 9%, unormowanie obrotu kryptowalutami już od 1 stycznia 2019r.



Z uwagi na to że temat kryptowalut może być interesujący, a na pewno interesującym jest możliwość obniżenia opodatkowania dochodu do 9%, cenną informacją będzie że fiskus pracuje nad regulacjami które unormują opodatkowanie tzw. kryptowalut (np. bitcoin) oraz nową stawką opodatkowania. Przychód z tego tytułu będzie tratowany jako przychody z kapitałów pieniężnych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ze stawką 19% oraz jako dochód z zysków kapitałowych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ze stawką 9 lub 19%.

 

Opodatkowaniu będzie podlegał dochód, co oznacza, że uwzględniane będą wydatki związane z obrotem walutą wirtualną. Obecnie resort finansów wycofuje się również z zapowiedzi, że operacje na kryptowalutach powinny podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Jak dotąd nie jest znane stanowisko jak będzie należało dokumentować powstanie kosztu w tym zakresie i jaką ewentualną wartość dowodową dla fiskusa będą miały wyciągi z kont na giełdach kryptowalut.

 

Nowe zasady będą prawdopodobnie obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

 

Sama definicja kryptowalut została zawarta w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z dnia 13 lipca 2018r. (piątek 13stego :) ). Kryptowaluty wg tej ustawy to „cyfrowe formy odwzorowania wartości”, muszą one spełniać warunek wymienialności na prawne środki płatnicze. Pieniądz wirtualny może być przechowywany, przeniesiony lub „być przedmiotem handlu elektronicznego”.

 

W związku z możliwym korzystnym opodatkowaniem każdych dochodów (nie tylko kryptowaluty) w wysokości 9% wg ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zalecam podjęcie tego tematu do końca września 2018r. tak aby zagwarantować sobie prawdopodobną możliwość opodatkowania wg tej niskiej stopy procentowej już od 1 stycznia 2019 r.

 

Zachęcam do kontaktu w celu rozwinięcia tego tematu.